زبان برنامه نویسی اسکرچ توسط دانشگاه MIT در سال ۲۰۰۳ میلادی معرفی شده است. اسکرچ در واقع یک زبان برنامه نویسی بصری است که با هدف آموزش مهارت برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان معرفی شده است. دانشآموزان میتوانند با استفاده از اسکرچ خودشان برنامههای تعاملی، بازی یا انیمیشن ایجاد کنند. به بیان دیگر اسکرچ یک زبان برنامه نویسی ساده با قطعات قابل کشیدن و رها کردن می باشد که در آن کاربران میتوانند با استفاده از این زبان برنامه نویسی برنامههایی مثل انواع بازیها و همچنین تصاویر متحرک بسازند.
آموزش اسکرچ می تواند در پرورش خلاقیت، تقویت قدرت حل مسأله و خودشکوفایی دانش آموزان موثر باشد. در عصر حاضر مهارت برنامه نویسی روزبهروز اهمیت بیشتری پیدا میکند و در بسیاری از زمینهها کاربرد دارد. بنابراین، یادگیری این مهارت از سنین پایین میتواند در رشد و شکوفایی و موفقیت دانش آموزان در بزرگسالی اهمیت بسزایی داشته باشد.
در دوره های مقدماتی اسکرچ دانش آموزان با کنار هم قرار دادن قطعات می توانند کدهای ساده خلق کنند و به تدریج برنامه های تعاملی، انیمیشن، بازی و ربات ایجاد نمایند. در ادامه و در دوره های تکمیلی امکان طراحی اپلیکیشن، بازی سازی پیشرفته و طراحی وب برای فراگیران وجود دارد.